Magträning

Här hittar du allt du behöver för din magträning och lite till. En stark mage och framförallt en stark bål ger dig möjlighet till förbättrad hållning och ytterligare stabilitet i din träning. Allt från balans till styrka påverkas av styrkan i bålen där magmuskulaturen är en stor del så en produkt för magträning är ett mycket bra komplement till ditt hemmagym.
 

Magträning

Magträning är en återkommande och populär del av träning där nya tips på övningar och kombinationer ständigt uppdateras. Allt för att motivera och göra träning rolig så att den faktiskt blir av. 
Precis som med träning av alla andra muskler handlar det om att träna magmusklerna och i vissa fall är den bästa träningen den som blir av medan det i andra fall är viktigare med utförandet. Oavsett vilken beskrivning som passar in på dig ska du försöka hitta de övningar som:

  • Gör att du faktiskt tränar magen
  • Får kontakt
  • Kan belasta
  • Blir starkare


För ja, för vissa kan det vara svårt att motivera ren magträning av olika anledningar så se till att hitta övningar för magen som gör att du tycker att det är tillräckligt roligt för att utföra dem.

Kontakten är viktig oavsett muskelgrupp och vi skriver det för att påminna om det och för att det i vissa övningar kan vara så att det är en annan muskelgrupp som tar slut innan de du tränar och då i det här fallet magmusklerna.

Att kunna belasta tungt och framförallt tyngre för varje gång är viktigt det med. Med det skrivet så är det inte fel att träna mer uthållighetskrävande övningar heller men se till att träna både och.

Se till att du blir starkare för varje gång och då att du ser till att prestera mer för varje träningspass. Om du varje gång du tränar magen bara tränar den tills det bränner vet du inte om du faktiskt blir starkare. Skriv ner antal repetitioner, vilken vikt du använt och hur lång vila och se till att göra mer nästa pass.
 

Träna magen

Att träna magen går att göra på många olika sätt och i många olika syften och det ena behöver heller inte utesluta det andra. Många tränar statiskt såsom tex plankan, vissa tränar uthållighet genom att göra 100st crunches på rad medan andra tränar tungt och gör endast ett fåtal repetitioner.
Fundera vad som är mest användbart bara för dig och det du vill vara bra på och se till att göra det till att börja med.

Några tips på traditionella övningar som går att utföra enbart med kroppen som vikt är:
  • Crunches
  • Situps
  • Liggande benlyft
  • Plankan
  • Båten


Testa att göra dem övningarna, antingen separat med många repetitioner eller i kombinationer med lite färre repetitioner i varje övning utan vila mellan.
Det finns såklart många fler övningar än så och kan vi dessutom lägga till utrustning till din magträning får du än fler alternativ. Utöver att öka alternativen till din magträning ger utrustning ofta extra motivation då det många gånger blir en ny övning att bemästra. Testa!

Frakten är gratis om du handlar för 600kr eller mer.

Till toppen