Träningsmaskin

Här har vi samlat våra träningsmaskiner och vad är egentligen en träningsmaskin tänker du? Såhär tänker vi om vad som är en träningsmaskin. 

En träningsmaskin kan antingen vara en maskin som har uppgift att träna en rörelse likt vår sittande vadpress. Det kan även vara en maskin som har dubbla funktioner där du kan träna antagonisterna som tex en benspark och bencurl. Dessutom kan det vara en multifunktionell utrustning som du kan använda till att träna igenom mer eller mindre hela kroppen. 

Den vanligaste varianten träningsmaskin hos de större gymkedjorna är den där du kan träna en rörelse som tex benpress, bröstpress eller latsdrag. Men det är oftast inte den bästa för den som vill ha utrustning hemma då hemmagymmet oftast är lite mindre och inte har plats för en träningsmaskin per övning. 
För träningsmaskiner i hemmagym vill vi gärna ha fler funktioner som tex vår Multimaskin MAXI som ger dig möjlighet att träna:

  • Bänkpress
  • Flyes
  • Latsdrag
  • Benspark
  • Bencurl


En fördel med traditionell träningsmaskin är att den har, allt som oftast, en koncentrerad rörelse vilket medför en låg skaderisk när du tränar i den. Detta är pga att du tar bort momenten balans och koordination och kan fokusera ytterligare på den muskel du tränar. Därför är också träningsmaskiner bra för dig som är nybörjare för i dem kan du fokusera på utförandet och samtidigt lära dig att koppla på muskeln. Vi menar inte att du ska fastna i träningsmaskinerna i månader då fria vikter har många bra effekter på träningen. Men som start är det ett bra alternativ och som med allt annat, testa dig fram.

Träningsmaskiner är även ett bra komplement för dig som vill pusha dig själv till fail alternativt vill köra de sista kompletterande övningar av träningspasset då fokuset är sämre och du behöver en bestämd rörelse att pressa dig själv i.
 

Träna med Träningsmaskin

Vilken träningsmaskin som är bäst för dig att börja beror på vad det är du vill träna, vad du har för erfarenhet av träning, om du ska köpa en att ha hemma eller om du funderar på vilken du ska börja med när du går till det allmänna gymmet.
Är du helt ny till gymträningen tipsar vi här om några maskiner för att gå igenom hela kroppen. För att träna benen kan du börja i en sittande benpress som går i en bana vågrätt över golvet. Detta för att det inte belastar resten av kroppen på riktigt samma sätt som en vanlig benpress. Värt att tänka på är att alltid ha lite lätt böjda knän, annars finns risken att knäna kan böja sig bakåt(åt fel håll).
Så kompletterar du benpressen med benspark, sittande eller liggande bencurl och sittande eller stående vadpress. 
För att träna ryggen brukar det finnas en sittande rodd, tänk på att brösta upp och dra axlarna bakåt och nypa åt skulderbladen, armbågarna kommer komma bakåt oavsett. Efter roddmaskin är latsdragsmaskin ett bra alternativ och här kan det finnas en kabel-variant och en maskin-variant. Vilken du väljer spelar ingen roll så välj den som du tycker är minst läskig. När du tränar i den, tänk på att brösta upp och dra axlarna bakåt. När du är klar i din kan du testa ryggresningsbänken och sen har du plötsligt ett ryggpass.

 

Till toppen