Roddmaskin

Rodd är en väldigt bra övning som mer eller mindre involverar hela kroppen. Enda delen av kroppen som inte utför arbete är bröstet, resterande är involverade. Därav är det också en väldigt bra övning i syfte att förbränna kalorier och givetvis för att träna kondition. Men, det finns mer.
Roddmaskinen är även bra i rehabsyfte då du involverar alla leder och detta med möjlighet att bestämma motståndet och rörelsens längd efter den led som är svagast. Övningen sker dessutom, likt en motionscykel, utan de stötar som uppstår vid användning av löpband vilket är en fördel om du behöver rehabilitera. Fast det som gör roddmaskinen överlägsen är att den tränar ryggen och med det motverkar dålig hållning.
 

Köpa Roddmaskin

Vill du ha en roddmaskin hemma finns det en del att tänka på då utbudet bara växer och storlek, design och funktion är väldigt varierande trots den relativt enkla rörelsen.

När du ska köpa en roddmaskin är det bra att tänka på:
  • Längden på de som ska använda den
  • Vikten på de som ska använda den
  • Hur ofta den kommer användas
  • Utrymme och storlek
  • Vilken typ av motstånd du vill ha


Längden på den längsta personen som ska använda den är relevant då längden på banan för sittdynan varierar och det är viktigt att alla användare kan sträcka ut benen.
Vikten på den tyngsta som ska använda roddmaskinen är viktig då olika maskiner tål olika mycket belastning och givetvis innebär det också en viss prisskillnad bara pga detta.
Hur ofta roddmaskinen kommer användas blir avgörande för kvalitén. En roddmaskin på gym är dyrare än den du behöver ha hemma eftersom den ska tåla att användas flera gånger om dagen av människor som nödvändigtvis inte är så rädda om den. 
Utrymme och storlek blir avgörande ur många avseenden då det finns korta, långa, hopfällbara, de med möjlighet att ställa upp och de som kan anses ha en design värd att ha i vardagsrummet. 
Motstånd, här kan du välja mellan magnetiskt motstånd och luftmotstånd. Det vanliga hos större gymkedjor är roddmaskiner med luftmotstånd så om du är van vid det är det givetvis  att föredra.
 

Träna Rodd

Favoriten för oss på Gorilla Sports är att träna intervaller på roddmaskinen och gärna ett upplägg där vi tränar intervaller baserad på tid som tex ro i en minut, vila i en minut, upprepa i minst fem intervaller. Testa det upplägget och då gärna att du försöker ro lika långt i varje intervall så att den första upplevs som lätt och den sista som väldigt jobbig.

Det finns en mängd olika upplägg av intervaller och det viktiga, som med all träning, är att du håller koll på vad du presterat så att du nästa gång kommer ihåg vad du behöver göra för att prestera lite bättre än förra gången. Nedan några tips på intervaller baserade på tid.

Intervaller baserade på tid:
  • Ro i en minut, vila i en minut
  • Dela upp minuten och ro/vila i 20/40s, 30/30s eller 40/20s
  • Tabata-intervaller, ro/vila i 10/20s eller 20/10s

3 produkter
Till toppen