Parallettes

Parallettes är en produkt framtagen för dig som vill träna med kroppen som vikt där vi erbjuder både låga parallettes och höga parallettes i olika färger.
 

Låga Parallettes

Våra låga parallettes är populära främst för att göra avståndet i en handstand pushup(HSPU) ännu längre och med det göra rörelsen ännu jobbigare(som att det behövs).
De gör sig även bra för att bara stå på händer på och ger ett bra alternativ till hur du normalt står på händer och då trycker ifrån med fingrarna. Det blir väldigt annorlunda att hålla handen i ett grepp runt dina parallettes och försöka trycka ifrån när du är på väg att trilla framåt jämfört med att ha båda händerna i golvet och trycka ifrån med fingrarna. Med andra ord ett bra alternativ för att variera din handståendeträning.

Men det är inte bara en HSPU som blir jobbigare med låga parallettes, även en så pass vanlig övning som armhävningar blir plötsligt en helt ny utmaning att träna. Vill du dessutom göra övningen armhävning ännu jobbigare ser du bara till att ha fötterna på en stol eller liknande. Det kommer bli utmanande och utvecklande för bröstmuskeln trots att det enbart är träning med kroppen som vikt.

En annan bra och enkel övning för att träna triceps är dips och då göra det med båda händerna på en parallettes eller med en hand på vardera och ha kroppen emellan dem.

Vill du träna magen går även det väldigt bra med låga parallettes och då är en övning som L-sit väldigt effektiv och dessutom lite häftig att klara av. För att göra övningen har du kroppen/rumpan mellan dina parallettes på raka armar och så lyfter du båda benen så att fötterna lämnar marken. Din kropp ska då utforma ett L, därav L-sit. Vill du ha en enklare variant lyfter du ett ben i taget upp och ned medan det andra benet vilar på marken.

Höga Parallettes

Våra höga parallettes finns i olika utformningar och och även de i olika färger. Fördelen med höga parallettes är att du utöver pressövningar likt armhävningar kan göra dragövningar såsom hängande rodd.
Det går även att göra HSPU men de höga är mycket mer instabila än de låga så vill du träna just den övningen rekommenderar vi dig att köpa låga parallettes.

Som skrivet är höga parallettes bra för både press och drag och du kan göra i stort sätt alla övningar med höga som du kan göra med låga bortsett från att stå på händer på dem.
För att träna bröstet kan går det väldigt bra att göra armhävningar och du kan välja att göra dem mot en parallette eller mot båda två med kroppen emellan för att göra rörelsen längre. 

Du kan träna triceps genom att göra dips och det är samma här, antingen genom att använda en eller båda. 

Även L-sit går bra på höga parallettes och för alternativ kan du här använda en stol att ha fötterna på och försöka lyfta en fot i taget.

Den stora fördelen med höga parallettes är just att du kan träna dragövningen rodd med dem och på så sätt även träna ryggen. Detta gör du antingen genom att ha kroppen mellan benen på en av paralletterna och hängandes dra dig upp och ned. Alternativ två är att hänga mellan dina båda parallettes och där dra dig upp och ned. 

För olika nivåer av motstånd kan du:
  • Ha fötterna i med böjda ben
  • Fötterna i med raka ben
  • Fötterna på en stol med raka ben

Till toppen