Löpband

Funderar du på att köpa ett löpband att ha hemma eller till företaget? Då finns det en hel del saker att tänka på och en uppsjö detaljer att välja bland. Nedan ska vi försöka underlätta valet av löpband genom att beskriva skillnader och lista sånt som kan vara bra att tänka på.

Först och främst, vilka behov har du?:

  • Ska du gå, jogga eller springa intervaller? 
  • Är du lätt eller tung? 
  • Är du lång eller kort? 
  • Är du en erfaren löpare eller nybörjare? 
  • Yta? 


Om du ska gå jogga eller springa och om du är lätt eller tung spelar in i valet av motor. Om du är tung och ska gå behöver du ha en stark motor eftersom fotisättningen kommer pågå under längre tid än om du springer. Är du lätt och ska promenera behöver du inte en stark motor och kan du komma undan med ett billigare band. Viktigt här är att se över den maximala belastningen så du är säker på att ditt löpband klarar av belastningen från alla som ska använda bandet.

Om du är erfaren eller om du är lång så har du per automatik ett långt löpsteg och behöver en större löpyta än om du är oerfaren eller kort. Även hur högt löpbandet är och hur högt du har i tak spelar in. 

Hur stor yta har du för löpbandet? Kommer det få plats? Kan det vara lite större och med det ofta mer stabilt och sen ha möjlighet att fällas ihop så du kan utnyttja ytan till andra saker? Ofta har nämligen löpbanden numera möjligheten att fällas ihop och även rullas undan så att du kan få utrymme för att göra fler saker vilket är en trevlig funktion även det.

Funktioner att tänka på vid köp av löband
Andra saker som spelar in vid ett köp av löpband är:

  • Motor
  • Löpyta
  • Kontrollpanel
  • Hastighet
  • Lutning
  • Träningsprogram


Motorn är en viktig del då det är delen som slits mest. Ska du tex träna två till tre gånger i veckan genom att promenra eller utföra lättare jogging så räcker en motor med 2-3hk. 
Är du en tung person kan det vara bra att gå upp i motor effekt då belastningen blir tyngre och det framförallt om du ska promenera då du har längre fotisättning när du går vilket betyder att motorn får jobba mer.
För dig som kommer träna tre till fyra gånger i veckan och då främst jogging med ett inslag av löpning är en motor med 2,5-3,5hk lämplig.
Är målsättningen distans varierat med intervaller fyra till fem gånger i veckan rekommenderar vi dig att titta på löpband med motor 3-4hk.
Om träningen innebär långa löppass med distanser som liknar maraton där du kommer springa i mer än två timmar, då är en motor som har 3-4hk med ac-motor alternativet för dig.
Tänk också på att ju större löpyta desto kraftigare motor måste löpbandet ha. 

Löpyta, längd och bredd. Är du lång eller en erfaren löpare tar du, som skrivet, ett längre löpsteg och behöver därför ett längre löpband, gärna på 140cm och över. Även bredden spelar roll då du får en varierande bredd i fotisättningarna beroende på hastighet.

Kontrollpanelen ska vara enkel att förstå med stora och tydliga knappar så att du enkelt kan justera medan du springer. Även snabbvalsknappar är att föredra men också mer bekvämligheter än ett måste för att kunna utföra den faktiska träningen.

Hastighet, har du någon erfarenhet av vad du kan tänkas behöva? Här är det lätt att enbart tänka hur snabbt löpbandet ska gå men även den lägsta hastigheten kan spela in. De flesta löpband går upp till hastigheter mellan 16-20km/h och just 16km/h är en hastighet som den vanliga motionären generellt klarar sig på. Vet du med dig att du har ett behov av att springa snabbare redan från det att du köper löpbandet, att du kanske ska utföra tester på löpare eller har som målsättning att kunna springa upp emot 20-22km/h ska du givetvis ha det i åtanke vid ditt köp.
Är det så att du istället för just löpning ska använda bandet till promenader och lättare jogging någon gång ibland finns det även billigare alternativ än de som kommer upp i en hastighet om 16km/h.

Lutning är ofta en funktion som används frekvent eller inte alls. Är du av den senare kan det vara lätt att glömma den detaljen vid köp. Lutningen sker allt som oftast numera elektroniskt men på billigare löpband/gångband kan det fortfarande ske manuellt. 
En lutning på 1-1,5% brukar kunna sägas motsvara att motionera på plan mark utomhus.

Träningsprogram kan vara en bra motivator när du inte riktigt vet vad du vill uppnå med dagens träningspass. Ofta så finns det ett antal förinställda program och sen brukar det finnas plats för att ställa in och spara egna varianter. 
Ett förinställt program som brukar finnas är pulsprogram. Att utgå ifrån och mäta puls är bra ur många syften och när du använder pulsprogram ställer du in den önskade pulsen du vill ha under passet och sen anpassar bandet hastigheten efter pulsen. Tänk här på att ta reda på hur bandet mäter pulsen, vart sensorerna sitter och om det även finns möjlighet att mäta pulsen på något annat sätt tex pulsmätare,pulsband, som du sätter runt bröstkorgen.

Till toppen