Kabelmaskin

Kabelmaskin är ett bra alternativ för dig som är ny till gymmet och vill börja med lättare övningar alternativt för dig som är erfaren och vill komplettera din träning med kabelövningar. 

Att träna med kabelmaskin skiljer sig en hel del från att träna med fria vikter som skivstång, hantlar eller kettlebell. För att träna i kabelmaskin håller du i ett enhands handtag, tricepsrep eller i en stång och allt som oftast har du själva vikten framför dig vilket gör det väldigt kontrollerat. Detta jämfört med träning med just fria vikter då du istället för att ha vikten framför dig har vikten på dig vilket gör det lite mer komplext. Just därför är också träning i kabelmaskin en bra utrustning att börja med om du känner dig osäker och inte har någon som kan hjälpa dig med tekniken i övningar med fria vikter.

Med kabelmaskin blir det även lättare att utföra övningar för den mindre muskulaturen och med det även göra eventuella rehabövningar. Det gör att maskinen kompletterar övrig gymutrustning på ett bra sätt. Den mer erfarne utövaren kan börja med tyngre övningar med fria vikter och sen avsluta passet i kabelmaskinen. Medan den mindre erfarne kan börja i kabelmaskinen och värma upp med lättare och mer kontrollerade övningar alternativt rehabövningar och annat. Detta för att göra sig redo, hitta fokus, stänga ute andra tankar, pumpa ut ledvätska, bli varm och sen kliva på det något tyngre övningarna i träningsschemat.
 

Kabelmaskin Övningar

En kabelmaskin gör sig, som vi skrivit, väldigt bra för rehabövningar då det går att träna med lätt vikt och dessutom göra det väldigt kontrollerat. 

Ett exempel på rehabövning tillika uppvärmningsövning för axlarna är “extern rotation rotatorcuff” som går att göra både med armen längs med kroppen och med armen i luften, båda med 90 grader i armbågsleden.

Kabelmaskinen är också väldigt bra för att träna axlarna genom stående enarms sidolyft med kabelhandtag för sidan av axeln och omvända flyes för baksidan av axeln.

En annan favorit är stående flyes i kabel för att träna bröstet och den går även att utföra liggandes på en bänk för att ta bort möjligheten till att rycka.

För armarna finns det en mängd övningar, vinklar och redskap att träna med så här går det verkligen att variera. Klassiskt är tricepsövning med tricepsrep och bicepscurls med kabelstång som du även kan använda för pushdowns för att träna triceps.

Att träna pressar i kabelmaskin är inget vi rekommenderar då skaderisken är hög och pressar med hantlar eller skivstång är mer kontrollerad och ger lika mycket träning, om inte mer.

Som uppvärmningsövningar kan vi rekommendera att hålla i valfritt kabelhandtag och utföra rotationer för bålen, göra utfall kombinerat med dragövning likt en enarmsrodd alternativt en knäböj med rodd. Detta för att aktivera kroppen, bli varm och involvera de muskler och leder som du ska använda senare i passet och med det förbereda kropp och hjärna och minska skaderisken.

Vi har dessutom fri frakt på alla köp över 600kr vilket betyder att det ingår fri frakt vid köp av valfri kabelmaskinerna.

2 produkter
Till toppen