Bänkpresspaket

I våra bänkpresspaket ingår alltid bänkpress, skivstång och viktskivor oavsett vilket paket du köper. Du kan även köpa paket där det utöver bänkpress, skivstång och viktskivor ingår curlstång och hantelstänger.
När det kommer till själva ställningen och träningsbänken kan du hitta allt ifrån hopfällbara bänkpressar som du kan lägga in under sängen när du tränat klart till den lite större och mer traditionella bänkpressen.
Bänkpress är en av de klassiska basövningarna som ingår i tävlingsmomentet styrkelyft.
I styrkelyft tävlar man i:

  • Bänkpress
  • Knäböj
  • Marklyft


En basövning syftar till en övning som involverar fler än en led och ingår därför även i samlingsbegreppet flerledsövning. Skillnaden mellan begreppen basövning och flerledsövning är något diffus då basövningar syftar till en bas av övningar som är bra att utgå ifrån. Vem som myntat begreppet vet vi inte men de övningar som brukar förekomma som basövning är:

  • Bänkpress
  • Knäböj
  • Marklyft
  • Axelpress
  • Chins

 

Träna bänkpress

När du tränar bänkpress är det främst bröstmuskulaturen som utför jobbet men även framsidan av axlarna, dina triceps och bröstryggen får bra med träning(vid rätt utförande). Med det sagt betyder inte det att det enbart är de musklerna som ska var aktiva när du tränar bänkpress. 

Det många inte tänker på är att bänkpress är något mer av en helkroppsövning och det finns ofta väldigt mycket styrka att hämta i små tekniska justeringar. Så är det i givetvis i mer eller mindre alla övningar, beroende på träningserfarenhet, och inte bara i bänkpress. Men eftersom det är en övning där det kan uppfattas som att du “bara” ligger på en träningsbänk, lyfter av skivstången från ställningen och böjer på armarna kan den uppfattas som en träningsövning där det inte går att göra så många fel.

Värt att nämna är också att det bästa alltid är att ha någon som kan ge dig feedback på din träning när du gör den såsom tex en personlig tränare eller någon som tävlar i det du vill bli bättre på. Men att läsa sig till tekniktips och att titta på youtube-klipp är naturligtvis bra det också så nedan följer några tips för att förbättra din bänkpress.
 

Tekniktips:

1. Brösta upp så du får till bästa möjliga brygga

2. Dra bak axlarna och ihop med skulderbladen

3. Flytta in fötterna nära skivstången

4. Korta ner lyftvägen med brett grepp och hög brygga

5. Lägg dig så att du kan hålla denna bas vid avlyft

6. Vid avlyft; brösta upp, håll bryggan, nyp åt skulderbladen och tryck ifrån med benen så det känns att hela baksidan av kroppen är aktiverad.

7. Andas in innan du börjar föra stången neråt, håll andan och börja rörelsen

8. Ned, fortsätt att hålla andan, nudda bröstet(utför du reps med studs eller reps med stopp?), börja pressen uppåt.

9. Och nu, när du klarat av 60-80% av pressen, andas ut

10. Repetera


Det finns med andra ord en hel del att hålla reda på och för att göra det riktigt bra behöver tekniken sitta så pass att du gör det per automatik och enbart kan fokusera på att pressa pressa pressa. Som du förstår kommer din bänkpress-rörelse inte vara perfekt från första gången utan kommer kräva övning. Leta info om vilken bänkpress du ska köpa, köp hem en, träna, filma, gå igenom, träna, läs på, hitta någon med mer erfarenhet än du som kan ge tips under passet och fortsätt träna. Tycker du sedan att det är väldigt roligt och du vill lära dig ännu mer är tipset att anmäla dig till en styrkelyftsklubb.

Frakten ingår i priset för alla bänkpresspaket.

1 produkt
Till toppen