Fri frakt på alla ordrar över 800kr!

Börja ro!

Börja ro!

EN HJÄLTE I DET DOLDA

De riktiga publikdragarna när det kommer till konditionsmaskiner på gymmet brukar vara löpbandet, motionscykeln och crosstrainern. Men det finns fler konditionsmaskiner som vi tycker borde vara minst lika populära. En av dem är roddmaskinen.

En roddmaskin simulerar en klassisk tävlingsroddbåt. Den är smal och har en rörlig sadel för att roddaren skall kunna få så stora och kraftfulla drag som möjligt. Utöver den rörliga sadeln har maskinen en fläkt med en kedja eller ett snöre fäst i sig. I snöret sitter handtaget som roddaren håller i.

Konceptet att ro handlar om att få så mycket energi till fläkten som möjligt. Ju mer kraft kedjan driver fläkten med, desto snabbare kommer displayen simulera att du rör dig framåt. Ha därför fläkten i åtanke när du tekniktränar dina drag.

Till skillnad från tidigare nämnda konditionsmaskiner kräver roddmaskinen, likt roddbåten en del teknik för användas optimalt. Våra tre bästa tips för nybörjare är:

1. Ro med benen.
Det är lätt att börja använda armarna för mycket. Att ro ska i huvudsak träna benen, sätet och ryggen.

2. Håll nere tempot.
Högre frekvens på roddtagen är faktiskt inte synonymt med snabbare hastighet. Våga dra ner på tempot och gör långa, fina roddtag istället.

3. Luta dig inte för långt bak.
Det är lätt att få för sig att draget blir bättre om man drar så långt bak som möjligt. Men faktum är att den där sista biten, när vi går från att sitta upp, till att nästan lägga oss ner, knappt ger någon märkbar skillnad i effekt. Det som i själva verket händer är att vi spenderar energi och tid i onödan när vi istället kan ta ett nytt och starkt drag med benen. Försök att endast vinkla dig omkring 10 grader bak från ditt upprätta läge.

4. Ro inte på för tungt motstånd.
Att ha ett högt motstånd är inte heller detsamma som att vara en bra eller stark roddare. Det kan i värsta fall göra att du blir trött för snabbt och tappar tekniken. På en motståndsskala från 1 till 10 bör du ligga på omkring motstånd 4-6.

Nu hoppas vi att du känner dig sugen på att sätta dig på roddmaskinen och börja ro. Ta det lugnt i början och känn hur benen driver hela rörelsen. Roddmaskinen är även en fantastisk konditionsmaskin att ha hemma. Majoriteten av våra roddmaskiner kan ställas på högkant vilket gör att de tar minimalt med yta när du inte använder dem.

KOLLA IN VÅRA RODDMASKINER HÄR NEDAN: